تکنولوژی

پوزیشنر چیست ؟

پوزیشنر چیست
پوزیشنر چیست

پوزیشنر چیست ؟

شیر کنترل وظیفه کنترل سیال را به شکل دستی یا اتوماتیک در یک سیستم لوله کشی عهده دار است این شیر ها ساخته شده اند تا در برابر خوردگی , ضربه های مکانیکی و محدوده مشخصی از دما و فشار مقاومت نمایند اما برای تنظیم شیر کنترل پوزیشنر نصب شده و محدوده عملیات شیر با توجه به تنظیمات آن تعیین می شود  این قطعه از چند جزء تشکیل شده  و انواع مختلفی دارد که در ادامه بیشتر به معرفی آن و کاربرد این محصول می پردازیم . تهران فایر تامین کننده انواع شیرهای فشار شکن و سایر شیرهای آتش نشانی با تولید و مونتاژ و فروش در خدمت شماست . برای خرید با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • پوزیشنر چیست ؟
  • اجزای تشکیل دهنده پوزیشنرها
  • نحوه عملکرد پوزیشنرها
  • انواع پوزیشنرها
  • کاربرد پوزیشنرها
  • مزایای استفاده از پوزیشنرها
  • علایم و علت خرابی پوزیشنرها

تولید و نصب دیلاج ولو

پوزیشنر چیست ؟

پوزیشنر دستگاهی بوده که در کنار شیر کنترل نصب شده و با دریافت سیگنال از کنترل می تواندهوای مناسبی به دیافراگم شیر ارسالو پس از دریافت بازخوردتوسط ساقه شیر توسط سیستم کنترل خود شسر را در محل مناسب قرار دهد .

اجزای تشکیل دهنده پوزیشنرها

پوزیشنرها از چند جزء تشکیل شده است از جمله شیر راهنما یا بیلوز که وظیفه آن دریافت سیگنال از کنترل کننده است ؛ میله رابط که با عنوان میله تعادل کننده نیز شناخته می شود نقش بررسی صحت سیگنال های ارسالی را عهده دار است ؛ شیر قدرت که تقویت فرمان صادره از کنترل کننده را عهده دار بوده و جزء آخر نیز بادامک است که فرمان صادر شده توسط بادامک اجرا می شود یعنی اینکه بادامک در اتصال مستقیم با توپی یا شیر کنترلی قرار داشته و به محض صدور فرمان با حرکت این قطعه شیر هم باز و بسته می شود .

نحوه عملکرد پوزیشنرها

در شیرهای خطی حرکت ساقه و در شیرهای کنترلی درجه چرخش آنها از طریق پوزیشنر کنترل می شودعملکرد این قطعه نیز مبتنی بر سیگنال های ورودی بوده که به کمک سنسورهای آن دریافت می شوند ؛ در ادامه داخل positioner سیگنال ها آنالیز گردیده و فرمان لازم برای شیرهای کنترلی صادر می شود ؛ سیگنال های دریافت و یا ارسال شده با توجه به نوع این قطعه ممکن است به شکل الکتریکی یا پنوماتیکی باشد .

انواع پوزیشنرها

پوزیشنرهای الکتریکی :

این نوع پوزیشنر سیگنال های الکتریکی را ارسال یا دریافت می نمایند , سیگنال دریافتی از کنترلر در این نوع جریان 4 تا 20 میلی آمپر بوده و سیگنال دریافتی آن می تواند ولتاژ و جریان متناوب تک فاز , سه فاز یا مستقیم باشد

طراحی و ساخت شیر فشار شکن آتش نشانی

پوزیشنرهای دیجیتال :

در این مدل تبدیل سیگنال الکتریکی به کمک یک میکروپروسسور کنترل و پردازش شود به همین دلیل تبدیل سیگنال ها با دقت بالایی صورت گرفته و positioner دارای قابلیت هایی مانند ثبت داده ها , مانیتوزینگ وضعیت , تشخیص خطا و عیب یابی است .

پوزیشنرهای پنوماتیکی :

این مدل سیگنالی در محدوده 3 الی 60 پوند بر اینچ مربع را از کنترل کننده دریافت نموده و بعد از تحلیل آن برای محرک شیر سیگنال پنوماتیک دیگری را صارد می کند .

پوزیشنرهای الکتروپنوماتیکی :

این نوع سیگنال الکتریکی بین 4 الی 20 میلی آمپر را از کنترل کننده دریافت نموده و در ادامه با آنالیز آن برای محرک شیر سیگنال پنوماتیکی لازم را ارسال می کند .

کاربرد پوزیشنرها

از مهم ترین موقعیت هایی که باید از positioner استفاده شود شامل ؛ موقعی که قرار باشد محرک غیر خطی خطی شود ؛ زمانی که در دریچه های بزرگ جریان گاز کنترل شود ؛ جامداتی مانند لجن در حالت تعلیق جا به جا شود , نیاز باشد سرعت واکنش شیرهای کنترلی افزایش یابد و نیز برای کنترل دقیق موقعیت سوپاپ شیر از این سازه استفاده می شود .

مزایای استفاده از پوزیشنرها

  • کنترل بسیار دقیق شیر و سرعت عملکرد بالا
  • در شرایط تغییرات کم یا زیاد عملکردی بی نظیر دارند .
  • پیکر بندی ساده ای دارند .
  • می توان شیر را از راه دور کنترل نمود .
  • کاهش اصطکاک بین شیر کنترل کننده و سیال

علایم و علت خرابی پوزیشنرها

پوزیشنر دارای قطعات مختلفی بوده که هر کدام از قطعات مدتی پس از مصرف و بنا به دلایلی ممکن است آسیب ببیند بیشترین خرابی های پوزیشنرها در قطعات بوبین , رله و پوتانسیومتر رخ می دهد یکی از علت های خرابی اقدام به تعمیر دستگاه توسط افراد بی تجربه و غیر متخصص است حتی اگر خرابی مربوط به برد نباشد با بازو بسته شدن این دستگاه توسط افراد غیر متخصص برد آن آسیب می بیند از جمله قطعات حساس در پوزیشنرها که بیشترین علت خرابی آن به دلیل حمل و نقل نامناسب و شکستگی گیج است ؛ از دیگر دلایل خرابی پوزیشنرها خارج شدن از کالیبره که موجب شده تا اطلاعات دقیق از جریان لوله کشی ارائه داده نشود .

کارخانه تولید بلدر تانک آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *