آتش نشانی

چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟

چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟
چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟

چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟

ایران جزء 10 کشور آسیب پذیر از لحاظ رخدادهای حوادث طبیعی محسوب می شود ؛ به علاوه وقوع حوادث ناشی از خطاهای انسانی مانند آتشسوزی های منازل و اماکن تجاری , انفجارات , نداشتن تجهیزات آتشنشانی مناسب در منزل یا محل کار در همه این موارد به نحوی عدم رعایت نکات ایمنی و دخالت بشر مشاهده شده و موحب خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری می شود در میان این حوادث آتش سوزی های بزرگ و خطرات آن چشمگیر تر است اگر بدانید موقع آتشسوزی چه اقداماتی باید انجام داد و چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟ می توان جان خود را نجات داده و از خسارت های مالی نیز جلوگیری نمود . تهران فایر تولید کننده و تامین کننده تجهیزات آتش نشانی اطفاءحریق میباشد . جهت مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید  و یا همراه ما باشید با  :

  • چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟
  • در زمان آتشسوزی چه کنیم ؟

دلوج ولو چیست ؟ 

چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟

در خصوص اینکه در آتش سوزی چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟ و هنگام حریق چه اقداماتی باید انجام داد تا آتش مهار شود موارد زیر را با دقت بخوانید .

مهار شعله های آتش با آب :

اگر آتش سوزی ناشی از کلاس A بود و مواد سوختنی فرش , پرده , چوب , مبل و.. بودند می توان از آب برای مهار شعله های آتش استفاده نمود مزایای استفاده از آب شامل فراوانی و ارزانی , ویسکوزیته پایین و قابلیت انتقال آسان , دارای ظرفیت گرمایی ویژه بالا , غیر قابل تجزیه بودن حتی در ماهای بالا و توان سردکنندگی بالا می باشد اما در آتش سوزی های ناشی از الکتریسیته یا نفت و بنزین استفاده از آب خطرآفرین است .

اگر می توانید با پتو آتش را خاموش کنید :

احتمالا بارها مشاهده کرده اید که هنگام شعله ور شدن آتش از پتو یا وسایلی شبیه آن برای خفه کردن اتش استفاده می کنند ؛ این روش در واقع جلوگیری از تماس اکسیژن با آتش می باشد ؛ پتو آتش نیز از جمله تجهیزات ایمنی آتشنشانی بوده و برای خفه کردن آتش لباس , آشپزی یا مواد و اشیاء کوچک در نظر گرفته شده است , این پتوها غیر قابل اشتعال بوده و به راحتی می توانند دمای 900 درجه فارنهایت را تحمل کنند افرادی که تجربه زیادی در استفاده از کپسول آتشنشانی ندارند می توانند از این وسیله استفاده کنند .

تولید کننده شیر هیدرانت آتش نشانی

مهار آتشسوزی های کوچک با جوش شیرین یا نمک :

اگر دستگاه برقی آتش گرفت و آتشسوزی کوچک بود خودتان می توانید آن را خاموش کنید , اینکه چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟ بهتر است برای خاموش کردن از جوش شیرین یا نمک استفاده نمود زیرا جوش شیرین و نمک مانند کپسول اطفای حریق عمل می کند و موجب کاهش شدت آتشسوزی می شود .

جلوگیری از شعله ور شدن آتش با کپسول آتشنشانی :

هنگام رخداد آتشسوزی چکار کنیم آتش شعله ور نشود ؟ و چگونه این آتش را مهار کنیم ؟یکی از بهترین ابزار برای مهار حریق استفاده از کپسول های آتش نشانی است کلاس انواع مختلفی دارد از جمله کلاس A ( مواد خشک ) , کلاس B ( روغن ها ) , کلاس C ( گازها ) , کلاس D ( فلزات ) , کلاس E ( الکتریسیته )و کلاس F ( روغن خوراکی ) است , حریق های ناشی از هر یک از این مواد خاموش کننده ای مختص به خود دارند , برای کلاس A از خاموش کننده آب و گاز استفاده می شود , خاموش کننده فوم مختص به آتشسوزی کلاس B بوده برای کلاس C از خاموش کننده پودری و برای حریق کلاس E از کپسول آتشنشانی گاز co2 استفاده می شود برای حریق کلاس F از پتو یا کپسول شیمیایی مرطوب ( chemical wet ) بهتر است استفاده نمود ؛ ابتدا ضامن کپسول را بکشید در فاصله مناسب از آتش قرار گرفته و سر نازل را به طرف آتش بگیری که پشت شما به سمت باد باشد اهرم کپسول را فشار دهید تا به شکل جارو کردن مواد به سمت آتش بپاشد .

مهار شعله آتش با شن و ماسه :

برای خاموش کردن آتش هایی که با بنزین شعله ور می شوند نباید از آب استفاده نمود زیرا فضای بیشتری را اشغال می کند برای حریق های ناشی از نفت و بنزین یک از سریع ترین ماده ها استفاده از کف است و در صورتی که موجود نباشد می توان از خاموش کننده های پودری حاوی کف یا هیدروکربوهای هالوژنه استفاده کرد ,یک روش ساده تر و کاربردی تر برای خاموش کردن آتش , استفاده از سطل حاوی شن و ماسه است که در کسری از ثانیه آتش سوزی را مهار می کند البته این در صورتی است که شن و ماسه در دسترس باشد .

در زمان آتشسوزی چه کنیم ؟

  • برای خروج از آسانسور استفاده نکنید زیرا ممکن است متوقف یا از کار افتاده باشد .
  • در راه پله ها تجمع نکنید .
  • به دوز دهان و بینی دستمال خیس ببندید تا در برابر دود و گازهای سمی محافظت شوید .
  • به آتشنشانی و اورژانس خبر دهید .
  • برای آتشسوزی مواد نفتی از آب استفاده نکنید .
  • اگر لباستان آتش گرفت روی زمین دراز کشیده و غلت بخورید تا خاموش شود .
  • اگر درب سرد است آن را باز و مطمئن شوید آتش و دود راه شما را نبسته و مکان را ترک کنید .
مانیتور آتش نشانی چطور کار میکنه  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *