آتش نشانی

سیستم های اطفا حریق سقفی کدامند ؟

سیستم های اطفا حریق سقفی
سیستم های اطفا حریق سقفی

سیستم اطفای حریق سقفی کدامند ؟

سیستم اطفای حریق سقفی به افزایش سریع حرارت یا وضعیت آتش بدون دخالت انسان واکنش نشان می دهد , در این نوع سیستم های مواد اطفای حریق گازی , شیمیایی و یا فوم برای مهار و کنترل آتش مورد استفاده قرار میگیرد , سیستم های اطفای حریق سقفی به شکل اتوماتیک حریق را تشخیص داده و سپس خاموش کننده آتش را آزاد می کند آیا می دانید سیستم اطفای حریق سقفی کدامند ؟ چند نوع بوده و هر یک چه ویژگی ها و چه کاربردی دارند ؟ شرکت تهران فایر تولید کننده و تامین کننده تجهیزات آتش نشانی  آب و فوم  میباشد . برای مشاوره وثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با ادامه مطلب

سیستم اطفای حریق سقفی کدامند ؟ چه ویژگی ها و کاربردی دارند ؟

آشنایی با اسپرینکلر آتش و انواع :

در ابتدای این مطلب اینکه سیستم اطفای حریق سقفی کدامند ؟ در ابتدا به مهم ترین آنها یعنی اسپرینکلراشاره می کنیم , اسپرینکلر جزئی از سامانه پاششی اطافای حریق بوده و زمانی که اثری از آتش سوزی را تشخیص می دهد مانند زمانی که دما فراتر از حد معین شود , آب را تخلیه کرده و موجب خاموش شدن آتش می شود انواع اسپرینکلر با توجه به مایع درونشان در دماهای متفاوتی فعالی می شوند از جمله نوع نارنجی رنگ در دمای 57 درجه , قرمز 68 درجه , زرد 70 درجه , سبز 93 درجه , آبی 141 درجه و بنفش 182 درجه , تحقیقات نشان داده با فعال شدن اسپرینکلرها هنگام آتش سوزی آسیب جدی به ساختمان و افراد وارد نشده است همچنین اسپرینکلر ها دارای 4 نوع سیستم زیر می باشند ؛

سیستم اسپرینکلر لوله خشک :

در سیستم اسپرینکلر لوله خشک , درون لوله ها هوای تحت فشار وجود داشته و پس از فعال شدن اسپرینکلرها فشار هوا کاهش یافته و  شیر آب باز شده و آب وارد سیستم می شود و پس از آن از اسپرینکلر خارج می شود به علت اینکه نخست فشار هوا تخلیه می شود بنابرین تخلیه آب با تأخیر صورت میگیرد در نتیجه در هر بخش اسپرینکلرهای مورد نیاز را 30 درصد افزایش می دهند .

سیستم اسپرینکلر لوله تر :

در این نوع درون لوله ها آب وجود داشته و پس از فعال شدن اسپرینکلر آب درون لوله ها توسط اسپرینکلر تخلیه می شود می توان نتیجه گرفته در این سیستم اتلاف وقت وجود ندارد اما به دلیل اینکه آب در دماهای پایین با خطر یخ زدگی مواجه است در دمای نزدیک به 4 سانتی گراد از سیستم اسپرینکلر ضد یخ استفاده می شود و پس از فعال شدن اسپرینکلر ابتدا ضد یخ و بعد آب تخلیه می شود .

سیستم اسپرینکلر پیش عملگر :

سیستم اعلام حریق فرمان فعال شدن اسپرینکلرها را صادر می کند بنابراین باید حتما در کنار آنها سیستم اعلام حریق نصب شود , درون این سیستم هوای فشرده یا بدون فشار وجود داشته و در سه نوع همبندی تک , همبندی دوتایی و بدون همبندی موجود می باشد عملکرد نوع اول مانند سیستم تر و عملکرد نوع دوم مانند سیستم خشک بوده و نوع سوم سیستم بدون خطا نامیده می شود در صورت معیوب شدن سیستم اعلام حریق با باز شدن اسپرینکلرها شروع به کار می کند , این نوع زمانی استفاده می شود که امکان سیب دیدن اموال و عوامل توسط آب وجود دارد .

اسپرینکلر سیلابی :

این نوع مناسب برای نگهداری مواد خطرناک یا دیگر مناطق با خطرات بالا مانند آشیانه هواپیما است .

شرکت سازنده بلدر تانک افقی و عمودی

آشنایی با سیستم اطفای حریق سقفی گازی :

در جواب اینکه سیستم اطفای حریق سقفی کدامند ؟ می توان به یکی دیگر از پر استفاده ترین این سیستم با عنوان سیستم اطفای حریق سقفی گازی اشاره کرد , با یک سیستم گاز تحت فشار با استفاده از نیتروژن مایع در سیستم نگهداری می شود زمانی که حریق تشخیص داده شود سیستم گاز را آزاد کرده و برای مهار حریق با آتش واکنش شیمیایی انجام می دهد از مزایای این سیستم می توان به غیر رسانا بودن , واکنش سریع , حداقل خسارت و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد .

آشنایی با سیستم اطفای حریق سقفی فومی :

فوم ماده ای است که با خنک و جدا کردن منبع احتراق موجب اطفای حریق می شود , فوم از حباب های کوچک پر از هوا تشکیل شده که چگالی کمتری نسبت به آب دارد با نسبت مشخصی با آب ترکیب و به شکل کنستانتره در سیستم اطفای حریق فوم استفاده می شود , این سیستم شباهت زیادی به اسپرینکلر مرطوب داشته اما به جای آب ترکیبی از کف و آب از آن خارج می شود این سیستم به عنوان یکی از انواع سیستم های اطفای حریق سقفی با جدا کردن عامل سوخت از اکسیژن آتش را خاموش می کند و اجازه نمی دهد اکسیژن با سوخت واکنش نشان داده و جلوی گسترش آتش را میگیرد از مهمترین مزایای این تجهیز می توان به سازگاری با محیط زیست و قابلیت پوشش مناطق بسیار بزرگ اشاره کرد .

انواع سیستم اطفای حریق فوم و کاربرد آنها شامل :

  • سیستم با انبساط کم مورد استفاده درمحل هیا ذخیره سازی مایعات قابل اشتعال مخازن ذخیره سازی سوخت و آشیانه هواپیما
  • سیستم با انبساط متوسط برای مهار بخار در پالایشگاه ها و مناطق تولید مواد شیمیایی
  • سیستم با انبساط بالا مورد استفاده در مکان هایی که به سطح حفاظت بالایی نیاز دارند مانند آشیانه هواپیما و حوضچه های ذخیره سازی گاز طبیعی

سیستم اطفای حریق سقفی آیروسل :

این سیستم ترکیبی از ریز ذرات و مواد گازی بوده و در محیط هایی که رطوبت باعث آسیب می شود در سقف نصب می شود ذرات این سیستم در حالت بخار بوده تا زمانی که از دستگاه تخلیه شوند هنگام خارج شدن یک واکنش زنجیره ای ذرات جامد ریز تولید کرده تا حریق را مهار کند سیستم اطفای حریق آیروسل با حذف گرما کار می کنند این سیستم میکروذرات بزرگی را آزاد کرده که شعله را پوشش می دهند سپس گرما را جذب و آتش را مهار می کنند , از این سیستم در محل ذخیره سازی پالایشگاه های نفت و گاز , انبارها , ساختمان های اداری , محیط های الکترونیک , پارکینگ های زیر زمینی و.. استفاده می شود.

مزایا و معایب سیستم اطفای حریق سقفی آیروسل :

  • راندمان بالا
  • تطبیق پذیری
  • نصب آسان و هزینه کم
  • ذرات آن به صورت خود کار در طبیعت تبخیر نمی شود .
  • دارای تاریخ انقضا هستند .
  • نمک های فلزی و اکسیدهای فلزی موجود در آن رسانای الکتریکی بوده و می توانند موجب اتصال کوتاه در تجهیزات الکتریکی و آسیب رسیدن به آنها شوند .
ساخت و نصب دیلاج ولو 10 اینچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *