آتش نشانی

گاز هالون چیست ؟

گاز هالون چیست ؟
گاز هالون چیست ؟

گاز هالون چیست ؟

برای اطفای حریق با توجه به نوع آتش سوزی از خاموش کننده های مختلفی استفاده می شود , یکی از پر کاربردترین و البته قدیمی ترین آنها کپسول آتش نشانی هالوژنه است , وارد شدن یک یا چندیدن به ملکول های هیدروکربن ها  موجب می شود که به عوامل اطفای حریق هالوژنه یا هالون دست یافت , این ترکیب ها نسبت به هیدروکربن های اولیه خواص متفاوتی دارند , این مواد زنجیره سوخت را قطع کرده و به دلیل اینکه عایق الکتریکی هستند برای آتش سوزی های کلاس B و C خاموش کننده های مناسبی محسوب می شوند همراه ما باشید با معرفی بیشتر گاز هالون و نقش آن در مهار آتش سوزی . تهران فایر تامین کننده ، تولید کننده و اجرا کننده سیستم fm200 با بکارگیری از برندهای مطرح تجهیزات و سیلندر fm200 در خدمت شماست . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • گاز هالون چیست و چند نوع دارد ؟
  • گاز هالون چه تأثیری در مهار آتش سوزی دارد ؟
  • عملکرد سیستم خاموش کننده هالون چگونه است ؟
  • کاربرد گاز هالوژن
  • فواید و معایب استفاده از هالون

گاز هالون چیست و چند نوع دارد ؟

از مشتقات هیدروکربن های متان  ( CH4 ) و یا اتان ( C2H6 ) که به جای یک یا چند هیدروژن در آنها , یک یا چند عنصر هالوژن استفاده شده موادی به نام هالون ساخته می شود که در مهار حریق کاربرد گسترده ای داردهالون هیدروکربن هایی است که هالوژن داربوده و قابلیت هدایت الکتریکی نداشته  این گازها نسبت به هوا حدود 5 برابر سنگین تر بوده و رنگ و بو ندارند.

 آن 630 گرم تا 68 کیلو است و زمان تخلیه گاز متناسب با خاموش کننده 9 تا 38 ثانیه بوده و طول پرتاب آن نیز 1.8 تا 10.7 متر می باشد .

هالون 1301 :

ترکیب شیمیایی گازهالون 1301 CBrf3 است و از آن در سیستم اظفای حریق ثابت استفاده می شد اما به دلیل اینکه این نوع گاز برای محیط زیست مضر بوده و موجب تخریب لایه اوزون می شود  از سال 1995 استفاده از آن در بیشتر موارد شد .

هالون 1211 :

ترکیب شیمیایی هالون 1211 CBR cLf2 است و از آن در اطفای حریق دستی استفاده می شود این نوع گاز هالون مانع از فعل و انفعالات شیمیایی در هنگام آتش سوزی شده و هنگام برخورد با آتش به Phosgene تجزیه شده که ماده ای خطرناک است بنابراین مناسب محیط باز است و در محیط های بسته نباید از آن استفاده نمود همچنین اینکه این گازها موجب تخریب لایه اوزون می شوند .

همچنین این خاموش کننده ها در انواع مدل سقفی ؛ بولینگی یا شیشه ای و استوانه های ساخته می شوند .

قیمت ساخت بلدر تانک با تیوپ 10000 لیتری چنده  ؟

 گاز هالون چه تأثیری در مهار آتش سوزی دارد ؟

گاز هالون نسبت به دیگر گازها غلظت کمتر ,  قدرت خاموش کننده بالا و نارسانا بودن  در مکان های بسته و حساس مانند آتش سوزی در داخل هواپیما دارد , این گاز به سادگی اکسیژن اطراف آتش را کم می کند اما همانطور که عنوان شد به دلیل مضر بودن استفاده از آن در بسیاری از کشورها  ممنوع است .

عملکرد سیستم  خاموش کننده هالون چگونه است ؟

گاز هالون 1212 و 1301 با ترکیبی از اثرات شیمیایی کارو فیزیکی کار می کنند , اثرات شیمیایی این گازها که موجب مهار حریق می شوند توسط اتم های گاز حاصل می شود , این گازها به صورت مایع و فشرده در کپسول ذخیره شده که مستقیما به دو روش منجر به ایجاد اختلال در فرآیند آتش سوزی می شوند

عملکرد اتم های برم , ید و کلر به صورت کاتالیزوری بوده به صورتی که هر اتم به شکل مداوم در از بین بردن رادیکال های آزاد مهم گازهای احتراق نقش مهمی دارند .

اتم های فلوئور به رادیکال های آزاد واکنش نشان داده و پیوندهای قوع  تری را ایجاد کرده که حریق را مهار می کنند اما این اتم ها پس از اینکه یکبار این کارر ا انجام دادند از بین می روند , کاهش دما و رقیق شدن نیز اثرات فیزیک آن محسوب می شود .

این ترکیبات به دلیل سنگینی از هوا بر روی حریق نشسته و با حذف اکسیژن موجب خفه شدن و مهار حریق می شود.

کاربرد گاز هالوژن

از خاموش کننده های هالوژن برای آتش سوزی های کلاس B و C استفاده می شود بهترین محل برای نگهداری این نوع کپسول اتاق سرور , اتاق کامپیوتر , هواپیما , کشتی و… است .

فواید و معایب استفاده از هالون

این نوع گاز بدون رنگ و بو است , هیچ نوع خوردگی یا اثری از خود جای نگذاشته و  هیچ مواد اضافی در محل اطفای حریق باقی نمی ماند اما با این وجود استفاده از آن برای لایه اوزون مضرتشخیص داده شده است ؛ بنابراین گازهای مشابه با تأثیر خاموش کنندگی  مناسب و غیر مضر مانند هالوترون و FE-36 که دراطفای حریق عملکرد خوبی دارند جایگزین گازهای هالوژن شدند .

سفارش ساخت دیلاج ولو 10 اینچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *